Voeding

De behandeling van osteoporose bestaat uit een uitgekiende combinatie van beweging, voeding en medicijnen,

Door goed te beweging gaat het lichaam direct aan de slag om de botten te versterken. Maar daarvoor moeten dan in het bloed wel de juiste bouwstoffen aanwezig zijn om ook sterker te kunnen worden!

In gezonde voeding met voldoende afwisseling en verse groenten is dat over het algemeen wel in orde. Maar voor mensen met zwakkere botten is extra aandacht zeker op zijn plaats.
In het bijzonder aandacht voor calcium en vitamine D.

Calcium (kalk) is een belangrijke bouwstof voor de botten. Dagelijks wordt verouderd bot afgebroken en door nieuw vervangen. Maar ook voor de werking van alle spieren, vooral de hartspier, moet de hoeveelheid calcium in het bloed op peil blijven. Als er in het bloed een tekort aan calcium dreigt te ontstaan, word er vanuit het bot calcium vrijgemaakt…..dus worden je botten zwakker gemaakt!

De calciumbloedspiegel (het niveau van calcium in het bloed) moet op een constant niveau blijven. Het lichaam gaat calcium uit de botten weghalen als er onvoldoende calcium via de voeding binnenkomt. Je spieren krijgen voorrang.

Je botten hebben ook de functie van een soort reservoir om de hoeveelheid calcium in het bloed op peil te houden. Blijkbaar is een voldoende hoeveelheid calcium in het bloed zo belangrijk dat de stevigheid van de botten er ondergeschikt aan is.

Ons lichaam heeft dus elke dag calcium nodig. We moeten er daarom in onze voeding goed op letten.
Maar let op: teveel calcium is ook niet goed. Je lichaam kan maximaal 1200mgr calcium per dag verwerken.

Vitamine D
Vitamine D is van zeer groot belang. Zonder voldoende vitamine D blijft het grootste deel van het calcium uit het voedsel in je darmen zitten en verlaat via de ontlasting ongebruikt het lichaam. Vitamine D zorgt ervoor dat calcium uit de voeding kan worden opgenomen in het bloed.

Vitamine D via voedingen of zonlicht
Via de voeding krijgt u ongeveer 1/3 tot 1/4 van de vitamine D-behoefte binnen. Het zit onder meer in vette vis, vlees, eieren, melk,boter en margarine. Het zit niet in plantaardige olie, zoals zonnebloemolie of olijfolie.

De belangrijkste bron van vitamine D blijft de zon.
Je lichaam kan zelf vitamine D aanmaken via zonlicht op de huid. Dan moeten we wel gezicht, armen en/of benen of andere delen blootstellen aan de zon. Die zon moet dan natuurlijk wel schijnen en ook nog eens voldoende zonkracht hebben. In ons land is dat nog wel een uitdaging. In de winter is er structureel te weinig zonkracht en de rest van het jaar moet je toch ook wel je best doen.
Oudere huid of gekleurde huid heeft extra zonlicht nodig om vitamine D te produceren.

Osteoporose of osteopenie? Dan bent u echt wel aangewezen op aanvulling !
Officiële aanbevelingen over de aanbevolen dosering van vitamine D zijn de laatste jaren keer op keer fors verhoogd. Advies Gezondheidsraad

Meer weten: Maak een profiel aan op www.botinbalans.nl