Bewegen (op de juiste manier)

Door je botten te belasten gaat het lichaam vanzelf werken aan verbetering van botstructuur en botmassa. Bewegen is dus de solide basis  in iedere behandeling van osteoporose of osteopenie. Dat aspect is van groot belang bij het behoud van stevigheid van je botten in de toekomst……….en je hebt het helemaal zelf in de hand.

Beweging waarbij de botten belast worden is veruit het beste.  Goede voorbeelden zijn:
wandelen, hardlopen, traplopen, tennissen, dansen, touwtje springen

Let op! Andere  vormen van lichaamsbeweging, zoals zwemmen of fietsen zijn uitstekend voor de conditie en het soepel houden van het lichaam. Maar beweeg vooral om de botten te belasten en te werken aan de botsterkte. (bij zwemmen of fietsen draagt het lichaam niet het lichaamsgewicht en zijn daarmee weinig effectief om je botten sterker te maken )

Werk ook aan stevige spieren, vooral de bovenbeenspieren. U staat steviger en uw balans verbetert. Zo voorkomt u vallen en wellicht een fractuur.

Een haalbaar advies

Een gebruikelijk advies,dat voor de meeste mensen haalbaar is, is een half uur beweging per dag. Hier komt u vaak al aan, omdat u allerlei lichamelijke activiteiten inpast:

– in de tuin werken
– de trap nemen in plaats van de lift
– de hond uitlaten
– tijdens de lunch een wandeling maken
– klussen en schoonmaken

Voor mensen met osteoporose is een persoonlijk beweegprogramma nog beter. Je kunt dit samen met een fysiotherapeut of bewegingstherapeut samenstellen. Zoek vooral naar activiteiten die bij je passen en die je leuk vind om te doen. Het gaat om volhouden!
Daarnaast is een een training valpreventie een aanrader voor mensen met een verhoogd valrisico.

Verstandige keuze
Vanaf het moment dat je erachter komt dat je botten wat zwakker zijn ( Osteoporose, osteopenie ) zal goed bewegen ( tegen de zwaartekracht in) een onderdeel uit gaan maken van je toekomst. Maak goed bewegen onderdeel van je dag….iedere dag en werk actief aan het behoud van je skelet, want daar moet je het de rest van je leven mee doen.
Maar …zorg voor een goed persoonlijk advies voordat u enthousiast aan de slag gaat. Vooral bij zwakke wervels zijn bepaalde activiteiten niet aan te bevelen!  Uw fysio- of bewegingstherapeut is een goede vraagbaak in combinatie met het advies van je arts.

Meer kunt u vinden op www.botinbalans.nl

X