Bewegen (maar op de juiste manier)

Door je botten goed te belasten gaat het lichaam vanzelf werken aan verbetering van botstructuur en botmassa. Bewegen is dus de solide basis voor iedere behandeling van osteoporose of osteopenie. Bewegen is de basis van behoud van sterkte van je botten ………. en je hebt het helemaal zelf in de hand.

Wat is dan “goed bewegen” ?

Actief je botten belasten is het belangrijkste signaal voor je botten om vooral sterk te blijven.
Door tegen de zwaartekracht in je botten te belasten ( axiale belasting) ga je voor het maximale effect. Goede voorbeelden zijn:
wandelen, hardlopen, traplopen, tennissen, dansen, touwtje springen…..

Let op! Andere vormen van lichaamsbeweging, zoals zwemmen of fietsen zijn uitstekend voor je conditie en het soepel houden van het lichaam. Maar beweeg vooral om de botten te belasten en te werken aan de botsterkte. (bij zwemmen of fietsen draagt het lichaam niet het lichaamsgewicht en zijn daarmee weinig effectief om je botten sterker te maken )

Werk ook aan stevige spieren.  Vooral ook je romp. Kernstabiliteit ( core stability) is een veel gebruikte term hiervoor. Je staat steviger en je  balans verbetert. Zo voorkom je vallen en wellicht een volgende fractuur.

Een haalbaar advies

Een gebruikelijk advies,dat voor de meeste mensen haalbaar is, is een half uur beweging per dag. Hier kom je vaak al aan, omdat je allerlei lichamelijke activiteiten inpast:

  • In de tuin werken
  • De trap nemen in plaats van de lift
  • De hond uitlaten
  • Tijdens de lunch een wandeling maken
  • Klussen en schoonmaken
  • Lekker wandelen
  • Sporten

Voor mensen met osteoporose is een persoonlijk beweegprogramma een goede start. Je kunt dit samen met een fysiotherapeut of bewegingstherapeut samenstellen. Zoek vooral naar activiteiten die bij je passen en die je leuk vind om te doen. Het gaat om volhouden!
Daarnaast is een een training valpreventie een aanrader voor mensen met een verhoogd valrisico.

Verstandige keuzes maken en……….volhouden.

Vanaf het moment dat je erachter komt dat je botten wat zwakker zijn ( osteoporose, osteopenie ) zal goed bewegen ( tegen de zwaartekracht in) een onderdeel uit gaan maken van je toekomst. Maak goed bewegen onderdeel van je dag….iedere dag. Werk actief aan het behoud van je skelet, want daar moet je het de rest van je leven mee doen.

Maar …zorg voor een goed persoonlijk advies voordat je te enthousiast aan de slag gaat. Vooral bij zwakke wervels zijn bepaalde activiteiten niet direct aan te bevelen! Je fysio- of bewegingstherapeut is een goede vraagbaak in combinatie met het advies van je arts.

Meer kunt u vinden op www.botinbalans.nl

X