skip to Main Content

Bewegen op de juiste manier

Door je botten goed te belasten gaat het lichaam vanzelf werken aan verbetering van botstructuur en botmassa. Bewegen is dus de solide basis voor iedere behandeling van osteoporose of osteopenie. Bewegen is de basis van behoud van sterkte van je botten ………. en je hebt het helemaal zelf in de hand.

Wat is dan “goed bewegen” ?

Actief je botten belasten is het belangrijkste signaal voor je botten om vooral sterk te blijven.
Door tegen de zwaartekracht in je botten te belasten ( axiale belasting) ga je voor het maximale effect. Goede voorbeelden zijn:
wandelen, hardlopen, traplopen, tennissen, dansen, touwtje springen…..

Let op! Andere vormen van lichaamsbeweging, zoals zwemmen of fietsen zijn uitstekend voor je conditie en het soepel houden van het lichaam. Maar beweeg vooral om de botten te belasten en te werken aan de botsterkte. (bij zwemmen of fietsen draagt het lichaam niet het lichaamsgewicht en zijn daarmee weinig effectief om je botten sterker te maken )

Werk daarnaast ook aan stevige spieren. ( krachttraining). Vooral ook je romp. Kernstabiliteit ( core stability) is een veel gebruikte term hiervoor. Je staat steviger en je  balans en evenwicht verbetert. Zo voorkom je vallen en een volgende fractuur.

Zoek een goede fysio- of oefen-therapeut.

We werken actief samen met Chronisch Zorgnet. Dit is een landelijke organisatie met ruim 3000 aangesloten therapeuten met gespecialiseerde opleidingen voor een beperkt aantal ziektebeelden. Nu dus ook voor mensen met zwakke botten onder de titel “‘osteoporose, vallen en breken”
Samen met Chronisch Zorgnet is een compleet trainingsprogramma opgezet voor zowel fysiotherapeuten als oefentherapeuten ( Cesar/Mensendieck)
Met ingang van oktober 2021 is het project gestart en zijn via de website van Chronisch Zorgnet de speciaal opgeleide therapeuten te vinden.
Dat is een snel groeiend, landelijk dekkend netwerk met naar schatting ruim 1000 therapeuten met deze specialisatie tegen het einde van 2021. Dus ook bij jou in de buurt.
Hier zie je snel waar je een therapeut kunt vinden:
(kies in het venster bij de specialisatie “”osteoporose, vallen en breken”)

Zelf aan de slag; een haalbaar advies

Een gebruikelijk advies,dat voor de meeste mensen haalbaar is, is een half uur beweging per dag. Hier kom je vaak al aan, omdat je allerlei lichamelijke activiteiten inpast:

  • In de tuin werken
  • De trap nemen in plaats van de lift
  • De hond uitlaten
  • Tijdens de lunch een wandeling maken
  • Klussen en schoonmaken
  • Lekker wandelen
  • Sporten

Voor mensen met osteoporose is een persoonlijk beweegprogramma een goede start. Je kunt dit samen met een fysio- of oefentherapeut samenstellen. Zoek vooral naar activiteiten die bij je passen en die je leuk vind om te doen. Het gaat om volhouden!
Voor mensen met een grote angst om te vallen kan een cursus valpreventie wellicht uitkomst bieden. Daar gaat men eerst met je aan de slag om die valangst te beheersen en gelijktijdig stabiliteits- en spiertraining opstarten.

Verstandige keuzes maken en ………. volhouden.

Vanaf het moment dat je erachter komt dat je botten wat zwakker zijn ( osteoporose, osteopenie ) zal goed bewegen ( tegen de zwaartekracht in) een onderdeel uit gaan maken van je toekomst. Maak goed bewegen onderdeel van je dag…. iedere dag. Werk actief aan het behoud van je skelet, want daar moet je het de rest van je leven mee doen.

Zorg wel voor een passend persoonlijk advies voordat je te enthousiast aan de slag gaat. Vooral bij zwakke wervels zijn bepaalde activiteiten niet direct aan te bevelen! Je fysio- of oefentherapeut is een goede vraagbaak in combinatie met het advies van je arts.
Start op basis van je persoonlijke botconditie.

X