Menu

Voeding

De behandeling van osteoporose bestaat uit een uitgekiende combinatie van beweging, voeding en medicijnen,
Door goed te beweging gaat je lichaam direct aan de slag om je botten te versterken. Maar daarvoor moeten dan in het bloed wel de juiste bouwstoffen aanwezig zijn om ook sterker te kunnen worden!

Afwisseling

In gezonde voeding met voldoende afwisseling en verse  groenten is dat over het algemeen wel in orde. Maar voor mensen met zwakkere botten is extra aandacht voor bepaalde bouwstoffen zeker op zijn plaats. In het bijzonder aandacht voor calcium en vitamine D. Daarnaast hebben ook magnesium en voldoende eiwitten een belangrijke rol voor je botsterkte.
Kijk vooral ook naar het advies van het Voedingscentrum.

Calcium

Calcium (kalk) is een belangrijke bouwstof voor de botten. Dagelijks wordt verouderd bot afgebroken en door nieuw vervangen. Maar ook voor de werking van alle spieren, vooral de hartspier, moet de hoeveelheid calcium in het bloed op peil blijven. Als er in het bloed een tekort aan calcium dreigt te ontstaan, word er vanuit je botten calcium vrijgemaakt….. dat wil je voorkomen, want dan worden je botten zwakker.

Je botten hebben dus ook de functie van een buffer om de hoeveelheid calcium in het bloed op peil te houden. Blijkbaar is een voldoende hoeveelheid calcium in het bloed zo belangrijk dat de stevigheid van de botten er ondergeschikt aan is.

Ons lichaam heeft dus elke dag calcium nodig.
Maar let op: teveel calcium is ook niet goed. Je lichaam kan maximaal 1000 tot 1200mgr calcium per dag netjes verwerken. ( mits voldoende vitamine D !)

Calcium zit in allerlei soorten voeding en calcium uit gevarieerde voeding zal over het algemeen goed worden opgenomen, samen met allerlei andere mineralen die je lichaam ook nodig heeft. Meer informatie over calcium op de website van het Voedingscentrum.

Calcium kun je uit allerlei verschillende bronnen halen. Ook diverse groentes hebben een redelijk gehalte aan calcium. Zuivel is in ons land meestal de belangrijkste bron van calcium. Voor die 1000-1200 mg heb je per dag ongeveer 4 a 5 zuivelporties nodig.
Haal je dat niet helemaal dan is een supplement de aangewezen weg om toch voldoende calcium binnen te krijgen. Zorg dan wel dat de combinatie  calcium uit voeding en het supplement niet boven de maximale dosering komt. Te veel in nooit goed.

Vitamine D

Vitamine D is van zeer groot belang. Zonder voldoende vitamine D blijft het grootste deel van het calcium uit het voedsel in je darmen zitten en verlaat via de ontlasting ongebruikt het lichaam. Vitamine D zorgt ervoor dat calcium uit de voeding kan worden opgenomen in het bloed en daar is het nodig voor je botten.

Vitamine D via voedingen of zonlicht
Via de voeding krijgt je ongeveer 1/3 tot 1/4 van de benodigde vitamine D binnen. Het zit onder meer in vette vis, vlees, eieren, melk, boter en margarine. Het zit niet in plantaardige olie, zoals zonnebloemolie of olijfolie.

De belangrijkste bron van vitamine D blijft de zon.
Je lichaam kan zelf vitamine D aanmaken via zonlicht op de huid. Dan moeten we wel gezicht, armen en/of benen of andere delen blootstellen aan de zon. Die zon moet dan natuurlijk wel schijnen en ook nog eens voldoende zonkracht hebben. In ons land is dat nog wel een uitdaging. In de winter is er structureel te weinig zonkracht en de rest van het jaar moet je toch ook wel je best doen.
Daarnaast heeft een oudere huid of gekleurde huid extra zonlicht nodig om vitamine D te produceren. Aanvullen dus.

Osteoporose of osteopenie? Dan ben je meestal wel aangewezen op aanvulling !
Officiële aanbevelingen over de aanbevolen dosering van vitamine D zijn de laatste jaren keer op keer fors verhoogd. Advies Gezondheidsraad

X