Ik en Bot in Balans

Je ondervindt beperkingen als gevolg van je aandoening. Maar je leven omvat meer dan dat. Wat vind je belangrijk en hoe kun je dat blijven doen? Wie betrek je daarbij en wat heb je nodig? Op het platform kun je gedachte en notities kwijt die je kunnen ondersteunen in het bepalen van je eigen route.

Houding & Beweging

Botten hebben er baat bij dat ze worden belast. Begin met bewegen, sporten kan altijd nog. Kijk waar je plezier in hebt, dan houd je het makkelijker vol. Op het platform staan tips en kun je informatie vinden zodat je handvatten krijgt om te kijken welke vormen van beweging jij wilt oppakken, waar en met wie.

Voeding

(Zwakke) botten en gewrichten vragen om gezonde voeding. Makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe verander je eetgewoontes en wat is goed voor jou? Op het platform vind je informatie over voeding en voedingsgewoonte. Deze artikelen kunnen je prikkelen om bewust te kijken naar je voeding en die aanpassingen te maken die voor jouw van belang zijn.

Diagnose en Behandeling

Laat de diagnose en adviezen van je arts eerst bezinken. Vraag naar verwachtingen, bijwerkingen en alternatieven en neem dan pas je beslissing. Op het platform vind je brede informatie die je kan gebruiken in het gesprek met de behandelaar zodat je samen kan beslissen over wat je gaat doen.

Grip op verandering

Vraag je af: Wat wil en kan ik veranderen? Wat is mijn volgende stap en wanneer zet ik die? hoe hou ik het vol en wat heb ik daarvoor nodig? Wie kan ik erbij betrekken? Op het platform kun je diverse artikelen vinden die je op gedachte kunnen brengen en je handvatten kunnen geven om te kijken wat jij nodig hebt.

Activiteiten & Werk

Activiteiten en werk zijn belangrijk. Hoe kun je het zo doen dat je het aan kunt? Als er iets bij komt, moet er ook iets af. Spreek erover met manager en collega’s. Op het platform vind je artikelen en tips die je handvatten kunnen geven om je te ondersteunen bij het bepalen van je volgende stap.

Mobiliteit

Je vrij en onafhankelijk kunnen bewegen is een groot goed. Hoe kun je afstanden overbruggen of verkleinen? Hoe voorkom je dat je voor vervoer afhankelijk wordt van een ander? Op het platform vind je artikelen die je op ideeën kunnen brengen zodat je zelf kunt bepalen wat in je eigen situatie het beste voor je is.

Sociale omgeving

Je bent niet alleen op deze wereld. Als je last hebt van je gezondheid, kan de omgang met anderen ook veranderen. Met wie kun je praten, wandelen, sporten? Wie betrek jij? Op het platform kun je handvatten vinden die je kunnen ondersteunen zodat je zelf kunt kijken wie je betrekt bij je leven.

Wonen

Met zwakke botten wil je niet vallen. Dus is de vraag: hoe veilig is je huis en je woonomgeving? En is het dat in de toekomst ook nog? Of is het tijd om te verhuizen? Op het platform vind je diverse informatie over alles wat met wonen te maken heeft. Wonen is immers meer dan je huis alleen.

Bot in Balans

Slecht én goed nieuws

Osteoporose, osteopenie of de gevolgen van een fractuur; het zijn chronische aandoeningen en dat betekent helaas dat je er je leven lang rekening mee zult moeten houden. Slecht nieuws!

Maar gelukkig zit er ook een positieve kant aan. Want er zijn veel aspecten van je leven waar je zelf mee aan de slag kunt om het verder verzwakken van je botten tegen te gaan.

De Osteoporose Vereniging brengt al vele jaren bezig alle thema’s rond botgezondheid en botsterkte over het voetlicht. We overleggen regelmatig met onze leden, (zorg)professionals, verzekeraars en de overheid. We zijn er vooral om mensen met osteoporose, osteopenie of de gevolgen van fracturen te ondersteunen. Zodat zij hun eigen weg kunnen vinden en hun eigen manier van omgaan met hun aandoening.

Daarom hebben de website botinbalans.nl ontworpen. Maak er een profiel aan en kijk er eens rond. Je zult verbaasd zijn van wat er allemaal kan!

Waarom bot in balans

Ingrijpende gebeurtenissen in je leven roepen vragen op en vragen kunnen op vele manieren worden beantwoord. In de Visiekaart die de Osteoporose Vereniging in 2012 maakte, stelden we de mens met deze aandoening centraal. Daardoor werd het des te duidelijker dat jij veel meer nodig hebt dan een behandeladvies, behandeling of medicijn alleen.

Dit magazine brengt in beeld waar je mee te maken krijgt of hebt als je je leven moet aanpassen omdat je beperkingen hebt die niet meer overgaan. Vele leden, vrijwilligers en professionals hebben bijgedragen aan de inhoud. We konden het uitbrengen dankzij de financiële steun van het ministerie van VWS, PGOsupport. Laat je prikkelen door de ervaringen van anderen en doe je voordeel met de informatie, tips en verwijzingen.

Persoonlijk advies

Wij gaan het gesprek met u aan (hiervoor worden kosten in rekening gebracht)

Soms wil je gewoon even je verhaal kwijt. Samen met jou kijken we naar je situatie en de vragen die je hebt. Dit gesprek kun je inzetten als een voorbereiding op het gesprek met je (zorg)professional of een gesprek om je eigen gedachten te ordenen.

Wat kan je verwachten van het gesprek: een luisterend oor en we denken mee, we geven advies en tips. We zijn een onafhankelijke sparringspartner waar je verhaal aan kwijt kunt, waar je twijfel kunt

neerleggen, die met je kan meedenken en je suggesties kan doen. Kortom een aandachtig gesprek waarin we jou en je situatie centraal zetten.

Wat kan je niet verwachten. Een concrete oplossing van je probleem, vraag of situatie. We zijn geen (zorg)professionals, we stellen geen diagnoses en we hebben geen oordeel over behandeladviezen.

45 euro per uur (max. 75 euro per gesprek) + reiskosten (voorlopig alleen beschikbaar in Den Haag)

Bot in Balans informatiebijeenkomsten

Bot in Balans gaat door alle aspecten van het leven heen. Ik werk, ik woon, ik verplaats mezelf, ik beweeg, ik eet, ik heb een behandeling, ik heb kinderen, ik heb een partner, of ik ben alleen, en iedere dag word ik geconfronteerd met de dagelijkse werkelijkheid. De kracht van Bot in Balans is dat steeds de IK het vertrekpunt is en uitdaagt om integraal te kijken naar al deze aspecten (werk&activiteiten, wonen, mobiliteit, beweging en houding, voeding, diagnose en behandeling, sociale context, grip op verandering) en op basis daarvan kan de IK dan zelf zijn/haar prioriteiten bepalen.

In onze bijeenkomsten gaan we op de verschillende thema’s in en gaan steeds jou centraal zetten in het programma. Kijk in onze agenda voor het programma.

Kosten Voor deze bijeenkomsten (incl. drankjes) vragen wij een bijdrage van 25 euro per deelnemer. Enerzijds om de kosten te dekken en anderszijds om ons werk binnen de vereniging mogelijk te maken.

Bot in Balans Workshop voor (zorg)professionals

Wij verzorgen graag een Bot in Balans workshop. In deze Workshop laten wij u kennismaken met het concept Bot in Balans. Bot in Balans is meer dan alleen magazine en een platform, het is een ondersteuningsaanpak waarin we mensen die leven met chronische aandoening willen ondersteunen.

Behoefte van patiënten (mensen)

Mensen (patiënten) ondersteunen in het vinden van hun eigen weg is de sleutel tot verandering. De 6 fasen geformuleerd door BALM (openstaan, begrijpen, willen, kunnen, doen en volhouden) vragen elk om een andere aanpak. MLM – is een aanpak die mensen aansluit op de vraag en ondersteunt in het (veranderings)proces dat zij doormaken.

Wat kan ik nu het beste doen om het leven georganiseerd te houden en/of te krijgen binnen de mogelijkheden en beperkingen van mij en mijn omgeving. Wie kan ik betrekken en wat heb ik nodig om het doen en vol te houden.

Integraal

Kosten Voor deze bijeenkomsten vragen wij een bijdrage van 200 euro. Enerzijds om de kosten te dekken en anderszijds om ons werk binnen de vereniging mogelijk te maken

Maak een account aan op botinbalans.nl In 4 stappen je eigen profiel

Stap 1. als je nog geen profiel hebt klik je bij ‘Nog geen account’ – klik hier

Stap 2. Invullen gegevens. Er worden gegevens gevraagd als naam, email, gebruikersnaam. Vul zoveel mogelijk velden in en druk op verzenden. Je ontvangt dan per omgaande een email in je postvak.

Stap 3. Gebruikersnaam en wachtwoord. Je emailadres en wachtwoord kun je nu gebruiken om in te loggen en je kan aan de slag. Je komt automatisch uit op je profielpagina. Je profielpagina is je persoonlijke pagina waar jij alleen toegang hebt. In de balk boven je profielpagina vind je 9 icoontjes. Klik op het icoontje naar keuze en je vindt artikelen over het onderwerp van je keuze.

Stap 4. Ondersteuning nodig! Heb je vragen of ondersteuning nodig bij het aanmaken van een profiel of om in te loggen. Bel dan met 070 – 8200611 (ma t/m do van 9.00 uur tot 13.00 uur) of mail ons op secretariaat@osteoporosevereniging.nl. We kunnen je dan ondersteunen bij de door jouw gestelde vraag.