Foto Cokkie Van Santen 219×300

MEER BEWEGEN: ZÓ DOE JE DAT

Meer bewegen: zó doe je datfoto cokkie van santen
Bewegen is belangrijk als je osteoporose hebt. Maar het gaat ook om goed bewegen: gericht, en met aandacht. Op een manier die je gewrichten niet overbelast en waarbij je spieren goed samenwerken. Oefentherapeuten Cesar/Mensendieck kunnen je daarbij adviseren. Tips van oefentherapeut Cokkie van Santen uit Den Haag.

Tips om je werk vol te houden:
– Wissel je houding en je werkzaamheden zoveel mogelijk af.
– Zorg dat je voldoende pauze neemt en tussendoor beweegt.
– Maak een paar wandelingetjes op een dag. Tien minuten lopen helpt al.
– Als je erg moe bent, ga dan even liggen. Ook hier geldt: tien minuten doet al wonderen.

Tips over sporten:
– Sporten is goed, maar te veel sporten kan averechts werken.
– De oefentherapeut helpt je om te beseffen wat je lichaam aankan.
– … en hoe je je spieren zo kunt gebruiken dat ze je skelet ondersteunen,
– … en hoe je je lichaam kunt laten herstellen door te ontspannen en rusten.

Tips om bewegen in je leven te integreren:
– Neem een correcte zithouding aan. Controleer, samen met je oefentherapeut, of je thuis wel op een goede stoel zit. Dat kan veel schelen.
– Kijk je tv of zit je te lezen, sta dan regelmatig even op. Doe een klusje: was ophangen, afwasmachine uitruimen, planten water geven.
– Loop niet naar de dichtstbijzijnde brievenbus, maar eentje verderop.
– Doe je een boodschap, neem dan een omweg naar huis.
– Stap één of twee haltes later op of eerder uit als je met bus of tram gaat.
– Moet je naar een vierde etage, loop dan eerst één of twee trappen en neem dan pas de lift.
– Zie het als een sport om een keer extra naar zolder te lopen.
– Gebruik een stappenteller. Dat stimuleert je om meer te bewegen.
– Draag schoenen waarop je lekker kunt stappen. Lichte sportkleding helpt ook. Dan wordt bewegen makkelijker.
– Spreek met vrienden eens niet af om samen te eten (zitten!), maar om (eerst) een wandeling te maken.

De voordelen van bewegen in groepsverband:
– Een vaste afspraak geeft structuur aan je dag of week.
– Door samen te bewegen krijg je bondgenoten.
– Met bondgenoten kun je tegelijkertijd tips en ervaringen uitwisselen.
– Het is gezelliger.
– Samen met anderen bewegen helpt ook om je afspraak na te komen en het vol te houden.

Dit is een van de vele artikelen die je op het platform www.botinbalans.nl kunt vinden.
Maak een account aan en je heb toegang tot alle informatie die we voor je hebben verzameld op Bot in Balans.

Facebook Comments
X