Voorkomen?

Dat is nog een uitdagende vraag. Als je osteoporose hebt ben je eigenlijk al vrij laat…………..
Met de diagnose osteopenie nog op het nippertje.

Een tijdige diagnose is het beste wat je kunt krijgen. Want dan kun je er zelf mee aan de slag.

Erfelijk
Zwakke botten worden voor een groot deel erfelijk bepaald. ( let dus op je ouders en grootouders als eerste signaal )
Verder zijn te weinig beweging en een laag lichaamsgewicht ook belangrijke signalen.
Meer weten? in de risicotabel zie je deze en andere factoren terug.

kinderen/kleinkinderen

Heb je zelf osteoporose…….Denk ook aan je kinderen/kleinkinderen. Met erfelijkheid als een belangrijke risicofactor kun je hen wel tijdig advies geven! De zorg voor sterke botten start bij de geboorte. Je maximale botmassa bouw je op tot je 25ste jaar.

Voorkomen dat het erger gaat worden

Maar het is nooit te laat om actief te werken aan het voorkomen van erger…..Door een gezonde leefstijl kun je de afname van je botdichtheid afremmen. Daarmee verklein je de kans op de volgende botbreuk. Bovendien helpt het om je fit houden, zodat je sneller herstelt wanneer je toch (nog)een breuk oploopt.
Voor gezonde botten gelden een paar algemene adviezen:

  • voldoende bewegen ( tegen de zwaartekracht in )
  •  gezond eten
  •  niet roken
  •  matig zijn met het drinken van alcohol
  •  leef ontspannen

Als je gezond wilt eten geldt allereerst: eet gevarieerd. Het “geheim” van gezonde voeding zit niet in één product, maar in de variatie. Door veel verschillende soorten voeding te gebruiken, krijgt je alle noodzakelijke stoffen binnen.

Voldoende bewegen

Voldoende bewegen zorgt ervoor dat je botten zo sterk mogelijk blijven. Met voldoende bewegen wordt bedoeld dat je elke dag een half uur tot een uur (“matig intensief”) beweegt: stevig wandelen, stofzuigen, tuinieren enzovoort. (zwemmen en fietsen zijn minder geschikt)

Niet roken

Roken is per definitie slecht voor de gezondheid. De algehele conditie verslechtert: rokers zijn vaak al na een kleine inspanning kortademig. De kans op ernstige aandoeningen neemt sterk toe. Ook voor je botten! Nicotine remt de aanmaak van nieuwe botcellen die nodig zijn om je botten “op sterkte” te houden.

Matig zijn met alcohol

Alcohol is ook niet goed voor je botten. Ook kun je met “een glaasje op” eerder ten val komen. Drink niet meer dan een glas (vrouwen) of twee glazen (mannen) per dag. Drink ook niet dagelijks, maar sla een aantal dagen per week over of drink bijvoorbeeld alleen in het weekend.

Leef ontspannen

Stress is op zichzelf positief; het helpt om goede prestaties te leveren. Aanhoudende stress leidt op den duur echter tot uitputting en allerlei klachten die bij uitputting horen. Door geregeld te ontspannen voorkomt je dit en blijft stress iets positiefs.

Speciale adviezen voor behoud van je botsterkte

Naast de algemene adviezen voor een gezonde leefstijl gelden bij osteoporose een paar bijzondere adviezen, speciaal bedoeld om osteoporose te voorkomen of te remmen;

  • zorg dat je voldoende calcium, bijvoorbeeld zuivel gebruikt
  • zorg dat je voldoende vitamine D krijgt
  • zorg dat je dagelijks op de juiste manier beweegt

Hulp en advies nodig? Ga naar BotinBalans voor je persoonlijk plan

X