Menu

Vraag & Antwoord Bewegen

Het is een natuurlijk proces van je lichaam om ongebruikte sterkte in spieren en botten langzaam op te ruimen. Daarom worden je spieren slapper als je ze niet gebruikt en op dezelfde manier worden je botten ook zwakker als je ze niet of nauwelijks belast. “GOED bewegen” is dus de start van iedereen die te maken heeft met zwakke botten ( osteopenie of osteoporose). Alleen medicatie is echt onvoldoende.

Zowel fietsen als zwemmen is uitstekend voor je lichaam, vooral je hart en je longen. Maar om je botten sterker te maken is het veel minder geschikt, want bij fietsen draagt het zadel je skelet en bij zwemmen het water. Botbelasting bereik je door tegen de zwaartekracht in je botten te belasten. Wandelen hardlopen trap lopen etc..

Je botstofwisseling is een complex samenspel van vele factoren, daarom is een diagnose ook altijd een optelsom van verschillende onderzoeken. Blijf dus met je arts zoeken naar onderliggende oorzaken. Veelal zijn ook je genen de oorzaak, een erfenis dus van je ouders/grootouders.
Voor de toekomst kun je proberen om je beweegpatroon nog verder op te krikken. Je botten hebben zoals je spieren ook steeds nieuwe uitdagingen nodig. Maar stapje voor stapje. Botstofwisseling is een traag proces.

Botten sterker maken start altijd met GOED bewegen, daardoor geef je de botten het signaal om sterker te worden. Dat kunnen ze pas als er voldoende bouwstoffen in je lichaam aanwezig zijn om je botten sterker te maken. Het is dus altijd de combinatie die voor het juiste resultaat zorgt. Door bewegen willen je botten sterker worden en de juiste voeding maakt dat mogelijk.

Een wervelinzakking is ook een breuk en een signaal dat je wervels zwakker zijn. ( neem ook de uitslag van de DEXA scan en de VFA hierin mee !) Zoek dus activiteiten waarbij je geen te hoge krachten op je wervels gaat zetten. Maar blijf niet op de bank zitten. Een goede therapeut kan je hierin vast adviseren. Maar blijf vooral zelf kritisch op de adviezen. Wij hebben een aantal artikelen met aanbevelingen beschikbaar. Maar ga wel bewegen, zitten is maximaal belastend voor je wervels!

Krachttraining is een in dit kader wat ongelukkige term uit de trainings- en bewegingsleer. Het staat eigenlijk voor een beweging die zich richt op het versterken van spieren en botten in tegenstelling tot uithoudingstraining om een activiteit langer te kunnen volhouden.
Krachttraining is dus gericht op het versterken van botten en spieren door herhaling van botbelasting. Denk dus niet direct aan body building activiteiten voor de spiegel. Een aantal keer de trap op en af lopen is eigenlijk al krachttraining, vooral als je dit langzaam steeds verder kunt uitbouwen.

De angst om te vallen is een van de belangrijkste oorzaken van een val. Mensen die angstig zijn om te vallen kunnen veel baat hebben bij een cursus valpreventie. Daarnaast zijn oefeningen ter verbetering van je stabiliteit een belangrijk startpunt. Informeer bij je fysiotherapeut naar de mogelijkheden bij jou in de buurt

Terug naar vragen
X