Wereld Osteoporose Dag – 20 oktober 2017

De Osteoporose Vereniging zet zich op  Wereld Osteoporose Dag in voor  STERKE BOTTEN met het 1e SPRING voor STERKE BOTTEN event. In Corpus ‘reis door de mens’.

Kom morgen langs en spring met ons mee!

Sterke botten heb je van jongs af aan nodig om gezond en vitaal te leven. Het Platform Sterke Botten brengt het belang van gezonde, sterke botten onder de aandacht en stimuleert mensen hoe je met de juiste voeding en beweging sterke botten kunt krijgen en behouden. Het is belangrijk om bewust om te gaan met je botten, zodat je hier later langer plezier van hebt.

Angelique van Dam, directeur Osteoporose Vereniging en woordvoerder Platform Sterke Botten: “sterke botten worden vaak vergeten als we het hebben over een gezonde leefstijl, terwijl ze juist erg belangrijk zijn voor ons lichaam. Sterke botten helpen om je leven lang alle gewone dagelijkse dingen te doen, zoals rechtop zitten, lopen, fietsen, sporten en werken. De activiteiten van het Platform zijn gericht op het promoten van goede voeding en beweging. Elementen die essentieel zijn voor de opbouw van sterke botten.

Op dit moment hebben zo’n 900.000 Nederlanders last van zwakke botten. Het RIVM voorspelt dat dit aantal over 10 jaar zal stijgen tot 1,2 miljoen, mede door de vergrijzing van onze samenleving en de passieve levensstijl van jongeren.

Wist je dat

• het menselijk lichaam ruim 200 botten telt?
  • botten zich elke dag vernieuwen, het hele leven lang? Het duurt gemiddeld 10-12 jaar om al de botten te vervangen.
  • botten voldoende proteïnen, calcium, fosfor en vitamine D nodig hebben voor de botopbouw?
  • botten niet alleen stevigheid geven, maar dat ze ook organen beschermen, bloedcellen aanmaken in het beenmerg en een opslagplaats zijn voor mineralen?
  • je botten het sterkst zijn rond je 30-ste jaar? Tot die tijd wordt er meer botweefsel aangemaakt dan afgebroken.
  • een gemiddeld persoon van 70 kg ruim 1 kilo calcium in z’n botten heeft zitten?
  • mensen in Nederland gemiddeld bijna 60% van het calcium dat ze nodig hebben uit zuivel halen?

voldoende blijven bewegen heel belangrijk is voor ouderen om tot op hoge leeftijd mobiel te blijven en sterke botten te bouwen. Vooral activiteiten die een druk geven op het skelet, zoals (hard)lopen, traplopen en touwtje springen