Wereld Osteoporosedag

In de week van 20 oktober, Wereld Osteoporosedag lanceren wij een handige online risicotest waarmee mensen zelf kunnen nagaan of ze (veel) risico lopen op osteoporose: www.zwakkebottentest.nl

Alleen al in ons land hebben zo’n 1 miljoen mensen osteoporose. De aandoening treft vooral mensen boven de 50, maar komt ook voor onder jongeren. Osteoporose kan grote gevolgen hebben voor de mobiliteit en zelfstandigheid omdat de aandoening vaak tot botbreuken leidt. Kleine breuken van bijvoorbeeld een pols zijn niet zo ingrijpend. Maar als het om een breuk van de heup of de ruggenwervels gaat, wordt het leven meestal nooit meer zoals het was.

Hoe vroeger je erbij bent, hoe beter. Want met veranderingen van leefstijl, zoals goede voeding en veel bewegen kun je je botten sterker maken. Ook medicatie kan in een vroeg stadium al een groot verschil maken. Daarom heeft de Osteoporose Vereniging samen met een aantal medische experts de online Zwakkebottentest ontwikkeld op basis van de multidisciplinaire richtlijn Osteoporose en fractuurpreventie.

Iedereen kan daar heel eenvoudig in een paar stappen ontdekken of hij of zij een verhoogd risico op osteoporose loopt. Vul een paar vragen in, en je krijgt vervolgens een mailtje thuis met je score en een advies over wat je zelf kunt doen.

Ook hebben we een online campagne gestart om de gevolgen van osteoporose zichtbaar te maken. Lees ook de ervaringsverhalen van Wil, Nicky en Karin.