Veranderen van zorgverzekering?

Aan het einde van het jaar is weer zover: als je wilt overstappen naar een andere zorgverzekering moet je dat in december doen. Je kunt je oude verzekering opzeggen tot en met 31 december 2023, en de nieuwe zorgverzekering afsluiten tot en met 31 januari 2024. Je nieuwe verzekering gaat dan met terugwerkende kracht in op 1 januari.

Wegwijzer

Het is belangrijk dat je je goed oriënteert voordat je een beslissing neemt, want er zijn veel verschillende verzekeraars, elk met verschillende zorgverzekeringspakketten. De Patiëntenfederatie, de koepelorganisatie van patiëntenverenigingen waarvan ook de Osteoporose Vereniging lid is, heeft een wegwijzer die je helpt om de juiste beslissing te nemen.

Opletten

Als je een andere zorgverzekering wilt kiezen, let dan ook op welke medicatie wordt vergoed. Soms vergoedt de ene verzekeraar een bepaald merk medicatie terwijl de andere verzekeraar wel deze medicatie, maar alleen van een ander merk vergoedt. Dat kan veel problemen geven als je altijd een bepaald (osteoporose)medicijn van een bepaald merk neemt.
Je vindt deze informatie bij de lijst met preferente middelen op de website van de zorgverzekeraar. Is die er niet, bel dan om het na te vragen.