Verbeterpunten in osteoporosezorg vastgelegd

Osteoporose of botontkalking wordt bij veel patiënten niet onderkend. Daardoor lopen zij een verhoogd risico om na een botbreuk opnieuw een arm, been of heup te breken. Het Zorginstituut legt samen met partijen uit het veld de laatste hand aan een verbetersignalement. Dat moet er onder meer aan bijdragen dat meer vijftigplussers onderzocht worden op osteoporose. Daarmee kunnen toekomstige fracturen worden voorkomen. Dit is te lezen in het artikel op pagina 22 en 23 van het Zorginstituut Magazine van juni 2020.

Als het verbetersignalement definitief is vastgesteld door de beroepsgroepen, moeten de plannen nog worden uitgevoerd. Een van de betrokken professoren zegt te verwachten dat dat een flinke uitdaging wordt. Maar hij zegt ook: “Het is goed dat we in dit rapport bij de verbeterpunten hebben afgesproken welke partijen de trekkers zijn”.

Download het Magazine via deze link: https://www.zorginstituutnederland.nl/over-ons/publicaties/magazine/2020/06/30/zorginstituut-magazine-juni-2020