Webinar over voeding gemist? Bekijk hier de opname.

Op 7 september organiseerden wij ons 4e webinar, ditmaal over Osteoporose en de kracht van goede voeding. De reacties waren zeer positief. “Dank je wel voor de uitgebreide info! Ik heb er zeker iets aan gehad!” “Heel veel dank, zo goed dat dit georganiseerd wordt.”

Heb je het webinar gemist, dan kun je het hier nog terugkijken.

Het webinar in het kort

Osteoporose is een chronische ziekte die je leven flink kan beïnvloeden. Harry van den Broek vertelde dat een goede behandeling van osteoporose om nieuwe fracturen te voorkomen bestaat uit drie onderdelen: medicatie, voeding en bewegen. Hij benadrukte dat je zelf de regie moet nemen over je leven met osteoporose. Dat betekent uitvinden hoe de behandeling er voor jou uit moet zien. Harry van den Broek is voorzitter van de Osteoporose Vereniging.

Dr. Ir. Ellen van den Heuvel is wetenschapper voeding en gezondheid. Zij vertelde in haar inleiding vooral over de werking van de verschillende voedingselementen in het lichaam. Belangrijk is dat er verschillende mineralen en vitaminen betrokken zijn bij de opbouw en afbraak van botten. Dat zijn met name vitamine D, calcium, vitamine K, eiwitten en magnesium. Samen zorgen zij ervoor dat het proces van botopbouw kan plaatsvinden. Daarvoor moeten ze in de goede verhouding beschikbaar zijn in het lichaam. Ellen werkt bij Scelta Mushrooms en als zelfstandige.

Miranda Coenjaerds is diëtist en opgeleid in gezondheidswetenschappen. Zij vertaalde de wetenschappelijke kennis over de belangrijkste bouwstoffen voor sterke botten naar praktische voedingstips. Wat kan je het beste eten om te zorgen voor een goede botopbouw? Miranda werkt bij revalidatiecentrum Ciro en het MUMC.

Vragen over voeding

Tijdens het webinar werden veel vragen gesteld. Deze konden lang niet allemaal worden besproken. Eind september stellen wij een document met de gebundelde vragen en de bijbehorende antwoorden beschikbaar. Wil je dit document ontvangen, stuur dan een mail naar info@osteoporosevereniging.nl met als onderwerp “Antwoorden op vragen webinar 7 september”.

Persoonlijke vragen kun je het beste via het Vragenformulier op onze site stellen.

We zullen vaker webinars organiseren. Welk onderwerp zou jij nog behandeld willen hebben? Stuur een mailtje naar info@osteoporosevereniging.nl.